fbpx

Iedereen doet het anders. Sommige rokers willen direct stoppen. Anderen rokers willen rustig afbouwen. Het belangrijkst is dat je een plan opstelt waar je het meeste zelfvertrouwen van krijgt en waarmee je daadwerkelijk toewerkt naar stoppen.

Vaak zien we dat rokers de fout kunnen maken om het stoppen te ver voor zich uit te schuiven. Uiteindelijk kan je alleen stoppen in het ‘hier en nu’. Het kiezen voor een stopdatum over twee weken is in feite niets anders dan de beslissing om te stoppen twee weken te verschuiven.

Gaat stoppen met roken ooit echt makkelijker worden in de toekomst?

Het antwoord is zeer waarschijnlijk nee. De redenen waarom je momenteel rookt, zullen ook een rol spelen over twee weken, een maand, of over een jaar. Vaak is de beste ‘deal’, die rokers kunnen krijgen: stoppen in het hier en nu, op dit moment, bijvoorbeeld terwijl je deze blog aan het lezen bent. De weerstand die je ervaart tegen stoppen, zal over het algemeen niet veel veranderen. Als je een persoonlijk schokkende gebeurtenis in je omgeving nodig hebt om te stoppen, wacht dan niet dat moment af, maar gebruik de wake-up call in deze blog.

Bang om te falen

Daarnaast zijn rokers vaak niet bereid om te stoppen, omdat ze bang zijn om te falen. Men wil het graag in één keer goed doen. Het kan alleen op het perfecte moment. Er is helaas geen perfect moment. Het kan lastig worden, je kunt frustratie ervaren en veel trek in sigaretten krijgen. Je hebt eventueel zelfs meerdere stoppogingen nodig. Het is belangrijk om te beseffen dat stoppen met roken geen sprint is, maar een marathon. Het is hierbij belangrijk de juiste mindset te behouden. De tegenslagen, die je meemaakt, terwijl je stopt met roken, zijn leermomenten om het de volgende keer nog beter te doen. Helemaal niet stoppen zie ik als het ontkennen van je eigen veerkracht. Je kan veel meer hebben dan je denkt.

Wil jij een rookvrij leven?

Zet vandaag de eerste stap en vraag een gratis consult aan.

Breng anderen op de hoogte

Met onderstaande knoppen kun je dit artikel op je social media delen. Of doorsturen naar iemand waarvan je weet dat hij/zij moeite heeft met stoppen met roken.